Vel gjennomført rideknappen :-)

Postet av Hadeland Ride og Kjøreklubb den 30. Apr 2011

Lørdag 30. april møtte åtte spente ryttere på Landbanen klare til dyst for å ta rideknappen grad V i forbindelse med grønt kort. Til og med publikkum hadde vi denne dagen :-)

Hestene skulle komme klare for konkurranse ;-)

Lørdag 30. april møtte åtte (ni) spente ryttere på Landbanen klaretil dyst for å ta rideknappen grad V i forbindelse med grønt kort. Noen var mere nervøse en andre, men det er bare sunt. Alle har vi konkurransenerver når vi skal på stevne ;-) Det kan undertegnede skrive under på. Om man er ung eller voksen er vi like der :-)

KR1- og sikkerhetskurs hadde rytterne deltatt på tidligere i mars/april. Her lærte de om KR 1- det generelle konkuransereglementet til NRyF. Dette er konkurraseregler som rytterne m.fl. må forholde seg til på stevner. Videre var det sikkerhetskurs som tok for seg sikkerhet rundt hest, rytter og ellers hvor de måtte ferdes.

Først på programmet stod mønstring av hest i skritt og trav etterfulgt av visitering av hest. Rytterne måtte også svare på spørsmål i forbindelse med visiteringen.

Videre var det ut å ri litt i terrenget og på trafikkert vei. Poenget med dette var blant annet at rytterne skulle vise at de kunne lese skilter og deres betydning, og ikke minst tegngiving i trafikken. De skulle også vise at de kunne ta hensyn i trafikken bl.a. til andre trafikanter. En liten "hindring" var bestilt og Elin Falck kom gående i møte med sin hund. Da var det viktig for rytterne å vike unna den gående i god tid. Hvem vet om denne personen hadde vært redd hester? I tillegg kom det flere biler slik at rytterne fikk virkelig prøvd seg. Det er mye man skal passe på som rytter i trafikken. Vi skal: "ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke voldes skade eller oppstår fare, og slik at annen trafikk ikke unødvendig blir hindret eller forstyrret" fra Veitrafikkloven § 3 som innholder grunnregler for trafikk.

Etter rideturen var det hopping av hinder på 40 cm. Dette skulle hoppes to ganger.

Siste post på programmet for rideknappen, var ridning av dressurprogrammet LC:1. Dressurdommer Minna Maria Mäkinen stod for bedømningen. Dressurprogrammet består av øvelser som skal rides i en spesiell rekkefølge på spesielle punkter på en dressurbane. Hovedpoenget er at dommeren skal se at rytteren kan beherske hesten i alle gangarter og at man rir korrekte rideveier. Dommeren ser også på rytterens sits og hvordan man bruker sine hjelpere. Dommerprotokollen er til hjelp slik at rytterne kan forbedre sin ridning.

Helt tilslutt var det utdeling av rideknappen, diplom, dressurprotokoll m/dommerkommentarer og sløyfe.

Gratulerer til alle godkjente ryttere :-)

Fra Hadeland Ride- og Kjøreklubb; Siri T. Grinder, Solveig Grinder, Lisa Sol Tokerud Grønvold, Maren Moger, Ingrid Hval Larsen, Rønnaug Stålegård og Andrea Sæterhagen Torsvik.

Fra Harestua Hestesportsklubb; Anna Nygård Snellingen og Julie Vestengen

PS. Det må også nevnes at alle rytterne under 18 år måtte ha med seg en ansvarlig denne dagen, akuratt slik det er på stevner!

TUSEN TAKK TIL ALLE FOR EN (LANG) OG FLOTT DAG PÅ LANDBANEN. LYKKE TIL VIDERE ALLE SAMMEN :-)