Lene Hammeren

Postet av Hadeland Ride og Kjøreklubb den 11. Mai 2010

Lene Hammeren er i år på landslaget i distanse. På bildet rir hun hesten Wilma :-) Vi ønsker henne og hestene lykke til under årets stevnesesong.

Foto: Klaus Berge

Litt info om Lene:

Har vært med i distansemiljøet nesten helt siden starten i Norge. Debuten ble fem mil på Eidskogrittet i 1986 med min daværende hest, Silverlea Sunshine. Hun var araber/new forest og klarte utfordringen med glans. Det ble andreplass, og interessen for distanse gikk fra nysgjerrighet til entusiasme. Og jeg husker godt veterinæren på rittet den gang, det var Hallvard Sommerseth.

Det har blitt mange stevner opp gjennom årene med flere hester. Og så utrolig mange flotte mennesker man blir kjent med gjennom sporten. Gledene har vært utrolig mange og nedturene har man lært at hører med fra tid til annen. Har opplevd gleden ved å vinne NM, fått anledning til å være chef d’equipe en rekke ganger ved store mesterskap over store deler av verden. Er dommer både nasjonalt og internasjonalt, også dette gir store opplevelser fra en annen side av sporten. En rekke stevnearrangement har det blitt, liker veldig godt alle sidene av grenen. Har vært medlem av GU i flere omganger. Helt i begynnelsen som rytterrepresentant, etter hvert som leder og landslagsansvarlig.

Bor nær Gardermoen på småbruk med samboer Klaus. Per i dag har jeg fem araberhester, de er som potetgull – vanskelig å nøye seg med bare en. Best gående per i dag er Akacia, hoppe født 1997 i Russland. Kom til Norge via Polen hvor hun både har gått i galoppen og fått føll. Har hatt Akacia siden våren 2008, det første året på lån fra Lars Øyvind Brekke. I en tid med store utfordringer på hestesiden er det fantastisk hvilke gode distansevenner som finnes.

De øvrige hestene er Wilma hoppe født 1999, som ble klar med sin CEI* kvalifisering i løpet av fjoråret, veldig gøy etter sykdomsopphold. Bumar, hingst født 1999 fullførte opptil 80 km men har deler av sommeren opptatt med damebesøk. Både Wilma og Bumar planlegges ut på 120 km i 2010. Atletico lovte særdeles bra i begynnelsen av sesongen men et uhell i luftegården på vårparten satte en effektiv stopper for det. Er i gang med trening igjen. Den femte er Sandra, hoppe født 1999 og søster til Wilma. Ellers så ryktes det at hest nummer seks er på vei i nær fremtid, den kan bli virkelig spennende.

Akacia og ego startet bare en gang første sesongen da det var flere ting som måtte på plass. Hun vant lett men jeg valgte å trene og bygge henne opp hjemme resten av sesongen. Jobbet mye med optimal foring, begynte å ri henne dressur og så etter hvert veldig gode resultater av det. Langsiktighet er en av mine absolutte kjepphester – skynd deg langsomt!

Sesongen 2009 hadde jeg bestemt meg for at hun skulle matches relativt rolig for å få positiv stevneerfaring. Allerede i februar og mars var vi i gang med clear round klasser noe hun tok fint i kulda. I begynnelse av mai ble det debut på 85 km på Hadeland. Hesten fungerte godt. Deretter ble det 60 km i Rendalen, dessverre ble 80 km klassen avlyst og vi mistet muligheten for å samle Hestesport Cup-poeng ved den anledningen. Akacia gjorde jobben glimrende og vant enkelt. I sommerens heteste periode ble det tur til Gyland og en ny 80 km. Hesten var i god utvikling og vant igjen etter en overbevisende sluttspurt. Neste stevne ble NM i Sigdal, telte litt på knappene og bestemte oss for å debutere på 120 km i det som kanskje er Norges tøffeste løype. Hang godt med på 1. etappe men litt mye tid i pulsen gjorde at vi slapp taket frem til de øvrige. Akacia viste nok en gang at hun kan jobben og ble godkjent med A på alt med unntak av tarmlyder i mål. I september ble det nok en 120 km, denne gang i Aurskog. Fremgangen fortsatt og vi kunne notere vel gjennomført på drøye 15 km/t snitthastighet og knepent slått i sluttspurten av Tove/Itz Alekzia. I rytterens jakt på kilometer gikk Akacia til slutt en 40 km tidlig i oktober. Akacia ble med dette nummer 3 på seniorchampionatet, nummer 3 i Hestesport-Cup og i tillegg den hesten med nest flest godkjente konkurransekilometer totalt.

2009 ble en aktiv sesong med totalt 19 starter for undertegnede, klarte målet på 1000 godkjente kilometer med greit margin. Hestene mine var til start totalt 28 så ingen tvil om at det meste av fritiden går med i distansens navn. Ser frem til en spennende sesong i 2010!