Stevnerapport fra dressurstevne

Postet av Hadeland Ride og Kjøreklubb den 30. Sep 2008

Mari Morstad og Oda Lundberg var på utvidet klubbstevne på Stall Kjernsli i Nord Odal'n, søndag. De reiste hjem med 2 sløyfer :-)

Mari og Donnatella. Foto: Mette Lerud Lundberg

Mari med Donnatella vant LB med 61% og kom på 2. i LA med 59,7%.
Oda med Fabian kom på 4. pl i både LB med 57% og LA med 55%.

Etter stevnet var det et lite miniseminar med dommer Torunn Knæveldsrud. Hun ga oss en liten innføring i hva dommerne ser etter når de dømmer dressur.

Hovedpunktene er selvfølgelig hestens gangarter og smidighet, men samspillet mellom rytter og hest var minst like viktig. Hun presiserte av rytteren måtte passe på å være i takt med hesten og at dette aldri kunne bli øvd nok på.

Hun sa også at det var viktig å lese godt på dommerrapporten. Dommerne brukte mye tid på den og her kan rytteren få mange tips og gode råd.

Mari og Oda leser dommerprotokollen nøye. Det ser ut til at Donnatella smugkikker også... :-) Foto: Mette Lerud Lundberg.