ÅRETS RYTTER OG KLUBBMESTERE I HRK 2007!

Postet av Hadeland Ride og Kjøreklubb den 31. Mar 2008

Åretsrytter, Tone Røsberg her med hesten Lobson under et stevne i Belgia. Foto:privat

Tone Røsberg - Årets Rytter i Hadeland Ride og Kjøreklubb

Tone Røsberg, som rir på landslaget for funksjonshemmede, er kåret til Årets Rytter i Hadeland Ride- og Kjøreklubb for 2007. Utmerkelse gis hvert år til ett av klubbens medlemmer, som har hatt sportslig framgang og utvikling i året som er gått.

Dressurridning for funksjonshemmede er en av flere offisielle grener innen det internasjonale hestesportsforbundet FEI. På verdensrankingen for 2007 telte 163 ryttere, og VM i England i 2007 samlet ekvipasjer fra mer enn 30 land.

Tone Røsberg har kvalifisert begge sine hester til Paralympics i Hong Kong i 2008.

Dette er en prestasjon som det står respekt av, for ved siden av britiske Lee Pearson er Tone den eneste som er kvalifisert til årets Paralympics med to hester. Nå har Tone valgt å ikke satse på Paralympics i Hong Kong, blant annet på grunn av lang reise og stor belastning for hestene. Hun satser i stedet på Paralympics i 2012, som arrangeres i London.

Tone har for øvrig hatt gode internasjonale resultater de siste årene med både Kawos Rocky og Lobson. Hun har også gjort det bra på hjemmebane. I 2007 tok hun bronsemedalje i Norgesmesterskapet for funksjonshemmede, som ble arrangert i Bergen. Hun fikk også bronse i Hallmesterskapet, eller innendørs-NM som ble arrangert i Skien litt senere på høsten.

KLUBBMESTERE 2007.

Klubbmesterne i sprang og dressur mottok sine premier på årsmøtet. Fra venstre: Oda Lundberg, Maria Rebecca Ler Möhring og Ragnhild Nyeggen. Foto: Mette Lerud Lundberg