Våre gangartsryttere :-)

Postet av Hadeland Ride og Kjøreklubb den 28. Feb 2007

Vi har flere medlemmer i klubben som rir og konkurrerer gangartskonkurranser med islandshest. Vi ønsker også å fokusere på dem på HRKs nettside J

ISLANDSHEST!

Vi har flere medlemmer i rideklubben som rir og konkurrerer med Islandshest. Her kommer en liten innføring i hva dette innebærer.

Litt historie

Norsk Islandshestforening (NIHF) ble stiftet på Hamar i 1970. Det hele startet med en gruppe Islandshestvenner som gikk sammen og dannet grunnlaget for NIHF. Det oppstod ganske snart lokallag rundt om i landet. I dag er det 33 lokallag og til sammen ca. 2400 medlemmer i NIHF. Vært lokallag arrangerer stevner og kurs for sine medlemmer.

For å kunne delta på stevner arrangert av NIHF eller lokalag tilknyttet NIHF, må man være medlem av et lokallag (islandshestklubb) eller en søsterorganisasjon tilsluttet FEIF. Det er mulig å være gjestemedlem i andre klubber. Som oftest utgis det et medlemsblad i klubben, og i tillegg utgis et felles medlemsblad, Islandshest Forum gjennom NIHF. NIHF har i år blitt tilsluttet NRYF, men pga. konkurranseformen etc. vil reglementene i eget forbund gjelde for islandshestryttere.

NIHF er også medlem av den internasjonale Islandshestforeningen FEIF; Föderation Europäischer Islandpferde Freunde. Det er her reglementer etc. bestemmes for gangartsridningen.

Gangarter

Foruten de mest kjente gangartene skritt, trav og galopp, behersker islandshesten i tillegg tølt og pass. En islandshest skal minst være 4-gjenger, det vil si den må kunne tølte. Det finnes også mange hester som mestrer pass. Disse såkalte 5-gjengerne anbefales først og fremst til dem mer øvede rytter.

Tølt er en bløt og fjærende gangart uten svev hvor hesten skiftvis setter venstre bakben, venstre forben, høyre framben og høyre forben i bakken. Akkurat som i skritt, men hurtigere. Takten er firdelt og rytmisk som en tromme. På grunn av denne hurtige firtaktsbevegelsen uten svevemoment er denne gangarten meget behagelig for rytteren. Tølt var for inntil hundre år siden en alminnelig kjent gangart brukt over hele Europa så lenge man reiste til hest. Anlegg av kjøreveier og spesielle militære krav skapte et ønsket behov for trekkhester, og gangarten ble gradvis glemt. Men du kan selv i dag se enkelte andre hesteraser som kan gå tølt.

Pass er en hurtig, totaktig gangart med svev. Samsidige benpar beveger seg samtidig. Flyvende pass er veldig anstrengende for hesten. Derfor bruker man gangarten kun til konkurranseridning og oppvisninger, og kun over en kort distanse på 150 eller 250 meter. Ikke alle hester kan lære å gå flyvende pass, det krever nemlig at hesten har vilje og romslige bevegelser. En del hester går istedenfor den ubehagelige ”gangarten” grisepass, som anses som feil. Lynrask veddløpspass på 250 meters bane kan gå unna på under 20 sekunder.

Konkurranser

4-gang: Arbeidstempo tølt, arbeid til middel tempo trav, middel tempo skritt, arbeid til middel tempo galopp, hurtig tempo tølt. (Valgfri rekkefølge på oppgavedelene i V1 (én rytter på banen. Flere ryttere på banen fra V2… rir på speakers kommando og i den oppgitte rekkefølgen som her). 1 runde pr. oppgave del – skritt vises kun ½ runde).

Finale: Programmet ris som beskrevet over og på speakers kommando.

Tølt: Arbeidstempo tølt, (bytt hånd), økt tempo på langsidene, hutigtempo tølt,

Finale: rir på speakers kommando det samme programmet, men vist på begge hender.

F1 5-gang: Arbeids til middel tempo tølt, arbeid til middel tempo trav, middel tempo skritt, arbeid til middel tempo galopp, pass - vises på to langsider (Valgfri rekkefølge på oppgavedelene i 1 runde pr. oppgave del – skritt vises kun ½ runde).

Finale: Programmet ris som beskrevet over og på speakers kommando. Pass vises på samme langside 3 ganger.

Rytterne rir uttagning fredag og lørdag, og finalene går på søndag. De 10 beste rytterne rir finale. 6.-10. plassen rir B-finale og 1.-5. plassen rir A finale. Rytteren som blir nr. 6 i B-finalen får tilbudet om å ri A-finale.

Stevner

C-stevner: Alle kan delta.

B-stevner: Må ha klart kvalifiseringskrav på c-stevne

A-stevner: NM etc. Må ha klart kvalifiseringskrav på C el. B stevner.

Ulike kvalifiseringskrav for junior, ungrytter og senior.