Dressurstevne på Landbanen - fra Hadeland

Postet av Hadeland Ride Og Kjøreklubb - Ridning den 23. Mai 2016

GRANAVOLLEN: Siri Torgersen Grinder og Marlene Andersen Gagnum hadde ikke regnet med å bli klassevinnere i dressurstevnet på landbanen.

– Blir det seiersintervju etterpå? spurte Avisen Hadeland da Siri Torgersen Grinder og Tusenfryd hadde ridd ferdig klasse Lett C:ponni.

– Nei, det holder ikke, sa Torgersen Grinder, og tok feil.

Hun fikk poengsummen 66,400, og det var det ingen som greide å straffe.

SEIER: Siri Torgersen Grinder og nordlandshesten Tusenfryd gikk helt til topps i klasse Lett C:ponni.

Trent for lite

15-åringen fra Hadeland Ride- og Kjøreklubb hadde en god følelse underveis.

– Noen av linjene ble skjeve der hesten skulle gå rett fram, og noen ganger var Tusenfryd ustabil. Men jeg kjente at det gikk bra.

Likevel hadde hun ingen tro på seier. Da resultatlisten ble lest opp, var Siri Torgersen Grinder tilnærmet sjokkert.

– Konkurrentene mine så veldig bra ut, og jeg var sikker på at flere kom til å slå meg.

Hun har ikke trent nok på grunn av eksamensforberedelser.

– Jeg går siste året på Gran ungdomsskole, og prioriterer gode karakterer. Dette var også min første konkurranse for året. Heldigvis har Tusenfryd blitt flinkere siden i fjor.

Hesten betyr alt

15-åringen kjøpte Tusenfryd i 2009. Siden har de to vært bestevenner.

– Hun betyr alt for meg, og vi tilbringer mye tid sammen. Vi er sterkt knyttet til hverandre, og jeg merker at Tusenfryd er glad i meg også. Jeg håper på fortsatt framgang på banen, og har lyst til å bli flink, selv om jeg ikke har noen ambisjoner om NM-deltakelse. Nå håper jeg vi får tid til å delta i midtsommertravet på Hadeland landbane. Vi har en seier fra i fjor å forsvare, sier Siri Torgersen Grinder.

Håpet på 60 poeng

Klubbvenninnen Marlene Andersen Gagnum (24) og hesten Conair Foldager vant en overraskende seier i klasse Lett A: 2.

– Dette hadde jeg ikke forventet. Jeg har bare hatt hesten i ett år, og selv om han er flink, har han av og til lyst til å bestemme for mye. Denne gangen oppførte han seg nesten hundre prosent, bortsett fra at han var sen i en volte og tro over på en bakpartsvending.

Andersen Gagnum er fersk som dressurrytter og red bare fire-fem konkurranser i fjor.

– Jeg hadde 59 poeng som best, og håpet på 60 i årets første konkurranse. Så endte det med 65,185. Jeg er skikkelig fornøyd, sier Marlene Andersen Gagnum.

Gjorde sitt beste

19 år gamle Vivi Marie Grini og Fødegårdens Sjarami ble nummer tre i klasse Lett B:hest.

– Jeg er fornøyd, for vi fikk ut det vi var gode for. Hesten har et stort potensial, og kan bli så god som helst. For å bli stabile i toppen, er jeg nødt til å utvikle rytteregenskapene mine. Hvis ikke jeg greier å formidle hva hesten skal gjøre, kommer vi ikke videre. Vi deltar også i sprangridning, og selv om jeg liker denne konkurranseformen bedre, oppnår vi best resultater i dressurridning, sier Vivi Marie Grini.

Over all forventning

Tara Hvinden og H-Hagans Hadrian ble nummer tre i klasse Lett C:ponni, og var meget godt fornøyd.

– Hesten var flink, og selv fikk jeg gjort mitt beste. Likevel trodde jeg ikke det var mulig å bli blant de tre beste. Mange av konkurrentene er flinke, og slår meg vanligvis klart. Men dette var min dag, sier Tara Hvinden.

Resultater

Klasse Junior LC:ponni

1. Siri Torgersen Grinder/Tusenfryd 66,400, 3. Tara Hvinden/H-Hagans Hadrian 64,400, 6. Maren Moger/Anne 57,600, 8. Kristine Carlsen/Nadirah Bint Shan El Shams.

Klasse LC: 2

1. Rita Marie Wisløff/You Go Girl, Starum 64.000, 4. Isabell Hervani/Famous Jasmin 59,200, 5. Ragna Grinder/Tusenfryd 57,200, 7. Hege Heiberg/Catch Me 52,400, 8. Kristine Bjertnæs/OA Drum 50,400.

Klasse LB:hest

1. Guro Kjersheim/Baliios, Ellingsrud 67,692, 3. Vivi Marie Grini/Fødegårdens Sjarami 64,231, 7. Siri Torgersen Grinder/Tusenfryd 61,923, 8. Mari Morstad/Royal Key 61,154, 9. Tara Hvinden/H-Hagans Hadrian 59,615, 9. Kristine Carlsen/Nadirah Bint Shan El Shams 59,615, 11. Maren Moger/Anne 59,231, 14. Isabell Hervani/Famous Jasmin 52,692.

Klasse LA: 2

1. Marlene Andersen Gagnum/Conair Foldager 65,185, 4. Hege Larsen Nylén/Knut Fantomet 60,741, 11. Kari Gulden Olstad/Dynastar 52,963.

Klasse MC: 1

1. Lene Mari Ingvaldsen/Artamis, Starum 62,903, 2. Kristin Madsen/Piaffs Business 61,774.

VANT: Marlene Andersen Gagnum og Conair Foldager sikret seg 65,185 poeng, og det holdt til seier i klasse Lett A: 2.

NUMMER TRE: Vivi Marie Grini og Fødegårdens Sjarami ble nummer tre i klasse Lett B:hest.

GLADE JENTER: Siri Torgersen Grinder (til høyre) og Tara Hvinden sikret første- og tredjeplass til Hadeland Ride- og Kjøreklubb i klasse Lett C:ponni.

SEIERSKLEM: Pappa Brede Grinder var raskt borte hos datteren Siri da det ble klart at hun hadde vunnet klasse Lett C:ponni.

PREMIE: Tara Hvinden og H-Hagans Hadrian sikret seg tredjeplassen i klasse Lett C:ponni.

NUMMER FIRE: Kristine Carlsen ble nummer fire i klasse Lett C:ponni.

FORNØYD: Hege Larsen Nylén og Knut Fantomet sikret seg 61 poeng i klasse Lett A: 2.

52 POENG: Kari Gulden Olstad og Dynastar fikk det ikke helt til å stemme i klasse Lett A: 2 og ble nummer elleve.