Stevnerapport og bilder fra helgens distanseritt :-)

Postet av Hadeland Ride og Kjøreklubb den 6. Apr 2009

Igjen, tusen takk til Lene Hammeren for initiativet til nok et nytt distansestevne:-)

Palme-rittet

Hadeland Ride og Kjøreklubb Distriktstevne distanse lørdag 4. april 2009

Endelig ser det ut til at Kong Vinter er på reise vekk fra Østlandet og lar oss distansefrelste få tilgang på skogen igjen. Etter uker og måneder med store snømengder ser vi nå stadig oftere bare flekker på veier og stier. Det har vært en flott vinter men nå vil vi ha vår!

Til tross for gode relasjoner med værgudene den siste tiden, er det fortsatt vanskelig å få tilstrekkelig gode løypeforhold på skogsveiene her da de ikke blir brøytet. Så nok en gang var det ”frem-og-tilbakeløype” som ble brukt. Og ingen sure miner av den grunn J

Det var totalt 20 påmeldte til rittet, fire startet 24 km på fredag, mens 16 hester krysset startstreken på lørdag. I utgangspunktet var det ment at begge klassene skulle avholdes på lørdag, men med få påmeldte i den korte klassen og siden dommeren likevel var på overnattingsbesøk, flyttet vi denne til fredag kveld. Klokken rakk å bli halv syv før første ekvipasje la i vei, Rita og Atletico fra arrangørklubben, og de så vi bare bakskoene på resten av kvelden. De fullførte med bare tre minutter margin til raskeste tillatte hastighet. Alle de tre øvrige fullførte også med glans. Artig å ri ritt på kvelden, det rakk å bli nesten mørkt før vi var helt ferdige.

Lørdag var det meldt flott påskevær med sol og varmegrader, og selv om dagen begynte litt grå og trist kom sola etter hvert. Parkering var en klar utfordring, for med mildværet kommer også søle. Sporty var det flere som parkerte et stykke unna for å avhjelpe situasjonen, og alt løste seg uten at noen ble sittende fast.

Med tre minutter mellom ekvipasjene ble det en jevn spredning for de 16 hestene i løypa. To indianere stilte til start, ivrige etter å samle kilometer og premier. Og begge fullførte i fin stil. Blir veldig spennende å se hvem som blir årets Indianer, Gina Holby leder klart så langt men sesongen er lang. Men ingen tvil om at andre skal få hard konkurranse om tittelen!

En strekning på 12 km ble ridd tre ganger, samt at halve denne strekningen ble ridd til slutt. Ekvipasjene kommer innom stevneplassen mellom rundene, og det var lagt inn en 20 minutter obligatorisk pause etter 24 km. Og siden det er påske ble det selvfølgelig servert Kvikk Lunsj og appelsin til alle de startende.

Løypa var preget av vårløsning, en salig blanding av hardpakket men råtten snø, sølete grusveier og supert snødekke. Og vanndammer som noen hester ikke liker å tråkke i, og andre synes er fine å drikke av.

Det så ut til at alle hadde en flott dag ute i løypa, og av de 16 som startet fikk 14 tommelen opp i sluttkontrollen. I tillegg til rosetter til alle fullførte, valgte Hadeland Ride- og Kjøreklubb denne gang å trekke en premie på startnummer. Denne ble vunnet av Silje Solhaug, som dermed fikk en gratis startavgift til klubbens stevne på Landbanen 9. mai. Den skal brukes på 60 km, og vi tror Silje og Tronjazz kan gjøre det godt her.

Hadeland Ride- og Kjøreklubb takker alle for oppmøtet!

Trykk for: Resultatlister

Trykk for bilder: webalbum  Foto, Palmerittet: Klaus Berge