Nordisk mesterskap!

Postet av Hadeland Ride og Kjøreklubb den 29. Okt 2008

Her kommer en stevnerapport fra Tone Røsberg som i helgen deltok i Nordisk mesterskap for funksjonshemmede i Danmark. Det ble bronse til det norske laget. Vi gratulerer :-)

Tone og Lobson. Foto: privat

En rapport fra Nordisk Mesterskap i Danmark 24-26 oktober

Vi kom til Vallensbæk tidlig på torsdag den 23. Hadde reist hjemmefra klokken 5.00 for at hestene skulle få hvile før jeg skulle trene og la dem få kjenne på konkurransebanen. Hestene tok transporten fint, og reisen ned gikk uten problem. Ett lite stopp for å tanke, det hadde jeg glemt dagen før L, ellers gikk det bare ”raka vägen” ned.

På treningen var hestene fine, og jeg bestemte meg for å starte Lobson på laget, og Rocky som individuell hest.

På fredag skulle jeg ri først og sist, og jeg bestemte meg for å starte med Lobson, han har lett for å stresse en del om det er for mye hester rundt på oppvarmingen, og skal man først ut får man en del tid til å roe ned før det kommer andre inn. Lobson levde opp til forventningene og gjorde en kjempejobb, for en fantastisk hest dette er, 7 år og går inn som første hest og imponerer dommerne nok til at vi kom på 3 plass. Rocky som liker dette programmet like dårlig som jeg, gjorde ikke like bra fra seg, men jeg får være fornøyd med 60 % på ham der. Fredagskvelden var det middag med Vallensbæk kommune, og premie utdeling. Vi fikk masse god mat, en rolig kveld og tidlig i seng.

Tone og Kacos Rocky. Foto: privat.

Lørdagen startet tidlig, jeg ville ri Rocky en stund på formiddagen, siden klassen den her dagen startet ganske sent. Treningen gikk fint og jeg gledet meg til å starte ham først denne dagen. Har gikk ett flott program og vi ble nr 5 med over 64 %. Lobson gjorde også bra ifra seg, men dette er ett litt mer teknisk program og siden vi har begynt på byttene kommer de ofte fra kontra, noe vi rir en bit i dette programmet. Dessverre skjedde dette på ene langsiden noe vi fikk betale hos dommerne, men men byttet var rent og luftig så hvem kan klage? J Han gikk til 63.7 % med den feilen så jeg er godt fornøyd med min lille ”baby”. Så ble det premieutdeling til hest for lagene, og med Lobson’s flotte prosent, vi var nest best på laget sammenlagt, fikk Norge en fin tredje plass. Med tanke på at både Sverige og Danmark stilte med noen av sine absolutt dyktigste ryttere og vi hadde bare Jens som tilhører eliten i Norge visste vi at det skulle bli hardt å få noe bedre. Vi ble slått med såpass på prosent at vi virkelig er godt fornøyd. Kvelden avsluttes med middag på ridesenteret, god mat som vanlig, trivelig stemning og morsomme mennesker å tilbringe tiden med.

På søndag startet vi tidlig, og nå skulle Lobson i ilden igjen først, siden han gikk utenom det individuelle mesterskapet. Det gikk helt utrolig bra med tanke på at jeg ikke fungerte. Dessverre gjør det at ting blir vanskelig når både rytter og hest er utslitt. Det var problemet for oss, Lobson gjorde virkelig så godt han kunne, han jobbet utrolig bra til tross for melkesyre i alle muskler. En fantastisk hest som virkelig legger hjertet i hånden på sin rytter. Dommerne gav ham virkelig supre kritikker og dessverre klarte jeg å glemme den ene volten til venstre, noe som gav oss 0 poeng av alle 3 dommerne. Surt, men dessverre sånt som ikke skal skje, men som allikevel hender i blant når man ikke er konsentrert nok av ulike anledninger. Til slutt skulle så Rocky i ilden, vi lå som nr 5 etter første dag, og mulighetene til å klatre var ikke så veldig store, men de finns helt til etter at man har ridd ferdig. Rocky gjorde en kjempejobb på banen, hva som skjedde med meg vet jeg ikke, husker ikke at jeg var der inne en gang, så det kan vel kalles en skikkelig black out. Jeg har ikke nerver når jeg konkurrerer men en blanding av lite søvn, ingen mat, dårlig vær og stress var vel medvirkende årsaker til at jeg i ettertid ser at jeg kanskje burde ha sagt nei til å starte Rocky. Nå gikk det bra, han gjorde virkelig alt han skulle og ble bedt om på best mulig måte, så femteplassen beholdt vi J

Hvilke fantastiske hester jeg har J

Kavos Rocky, Tone og Lobson. Foto: privat

Ett kjempe stevne som forrige gang jeg var der i 2006, de gjør en fantastisk jobb de som arrangerer. En spesiell takk til Daniella, som var med som hestepasser, hun tok hånd om hestene og meg på en fantastisk måte, en sånn skulle dere alle ha til å passe på de små detaljene. Hvilken gullgruve J

Så var det årets andre og siste stevne, og nå ser jeg frem i mot neste år, da er det EM i Norge og der skal i hvert fall et av disse fantastiske dyrene jeg omgås med være på plass håper jeg.

Håper dere alle har hatt en fin sesong, lykke til med å legge grunnen for en ennå bedre sesong neste år, ta vare på hestene og hverandre.J

En hilsen fra oss i Sverige.

Lobson, Rocky og Tone

Resultatlister